Betöltés...

Adminisztrációs szolgáltatások – áfa

Magyarország EU-csatlakozásával, 2004. május 1-jén, jogszabályaink átvették az ún. Hatodik Irányelv rendelkezéseit. A uniós tagországok közös EU joghoz tartozó összehangolt áfa rendszerének segítségével lehetőség adódott a szokásos import-export ügylet helyett a közösségi ügylet használatára, valamint az ahhoz tartozó fordított adózás alkalmazására.
2006-ban megalkották a 2006/112/EK Irányelvet, ám ez nem hozott releváns változásokat a közösségi áfa rendszer szabályozásában.

A 2008-as módosítás során született 2008/8/EK Irányelv határozatai 2009.január 1-től 2015. január 1-jéig szakaszosan lépnek hatályba.


A 2010. január 1-jén hatályossá vált rendeletek alapjában véve modifikálták a szolgáltatások teljesítési hely szabályait.
Ennek köszönhetően számos tevékenység végezhető áfa regisztráció nyitásával, letelepedési kötelezettség nélkül, amely rendkívül költséghatékony megoldást jelent. Mindazonáltal az ügyletekkel kapcsolatos teljesítési hely, valamint áfa telephely megállapítása gyakran jelentős jogértelmezési gondot jelent a nemzeti jogszabályok és az Irányelv „keret jogszabály” kalibere miatt. A felmerülő kérdésekre gyakorlati tapasztalataink segítségével igyekszünk a lehető legpontosabb válaszokat adni ügyfeleink számára.
 
Gyakori kérdések a nemzetközi ügyletek magyar áfa vonzataival kapcsolatban:

  • Áfa kötelezettséggel jár-e az ügylet Magyarországon?
  • Igénybe vehető-e a fordított adózás (reverse charge)?
  • Keletkezik-e regisztrációs kötelezettség láncügylet esetén?
  • Keletkeztet-e a tevékenység áfa, illetve társasági adó telephelyet Magyarországon?
  • Letelepedési kötelezettséggel jár-e a tevékenység?
  • Kereskedelmi képviselet alapítható-e?
  • Szükséges-e pénzügyi képviselet igénybe vétele?
  • Melyik adószám használandó?

Lehetőségek a kihívások leküzdésére:

  • Az ügylet elindítását megelőzően tanácsadói véleményezés, esetileg hivatalos NAV, NGM állásfoglalással alátámasztva
  • Megrendelők, szerződések adójogi vizsgálata
  • Az ügylet újrastrukturálása az adminisztráció egyszerűsítésének céljából
  • Funkciók allokálása (áfa regisztráció, kereskedelmi képviselet)
  • Alvállalkozók bevonása

 

Adminisztrációs szolgáltatásaink:

  • Ügyletek véleményezése társasági adó és áfa szemszögéből
  • Jogértelmezési támogatás
  • Áfa regisztráció nyitása
  • Támogatás NAV, NGM-i előterjesztések megalkotásában, feltételes adómegállapítás igénylése
  • Társasági adó telephely vizsgálat, regisztráció, folytonos támogatás
  • Korábbi elszámolások ellenőrzése, rendezése
  • Képviselet adóhatósági ellenőrzés illetve jogvita során